Ki-kit nevel

Ki-kit nevel?

Ez a tanfolyam nem egy nevelési tanácsadás, de nem is egy hagyományosan vett önismereti tréning!
Itt a kapcsolatok kerülnek előtérbe. A kapcsolatokra gondolván sokaknak a párkapcsolat jut elsőre az eszükbe, pedig ezen kívül számos kapcsolattal rendelkezünk.  Kapcsolatok hálója szövi át életünket, és ezek milyensége határozza meg életünk minőségét. A Ki-kit nevel? a kapcsolatok összefüggéseit, egymásra gyakorolt hatásait tárja fel, azzal a céllal, hogy a felismeréseken keresztül tudatosodjanak olyan dolgok, amik a minőségi változást eredményezik.

Nevelés:
„az emberre irányuló céltudatos, tervszerű, fejlesztő hatások összessége”

Életismereti tanfolyamunk olyan témaköröket vesz napirendre, amik mindenki életére hatással vannak (gyerek, szülő, partner), hiszen saját magunk neveléséhez elengedhetetlen, hogy megismerjük önmagunkat.

Egy-két gondolatat a témakörök közül:

Párkapcsolat:
Hogyan nevel a párkapcsolatom, és hogyan nevelek a párkapcsolatban?

„ nem mindegy, hogy van párkapcsolatom, vagy van pár kapcsolatom”
Általában egy kapcsolaton belül különböző szerepeket, státuszokat töltünk be.
Férfi: barát, szerető, apa, ezermester, családfenntartó, stb.
Nő: barátnő, szerető, anya, háziasszony, családfenntartó, stb.
A különböző életterületeken történő események eltérő sikereket és kudarcokat hozhatnak  az emberek mindennapjaiba. Ezen események át-, vagy kibeszélése fontos szerepet játszik a párkapcsolat tartamát illetően.  Azok a párkapcsolatok, ahol a „kellemetlen” történések elhallgatásra vannak ítélve, ott feszültség generálódik, hiszen a ki nem mondott gondolatok, sérelmek, fájdalmak emésztik az embert, amik frusztrálttá, türelmetlenné teszik. Csökken a figyelem a másik iránt, csökken a tolerancia, és a szeretet.
Krónikus esetben ilyenkor könnyen kerül a képbe bármelyik félnél egy harmadik személy, hiszen a „kívülálló” személyhez nem kapcsolódnak a mindennapi problémák. Sokszor ez a megoldás csak struccpolitika, elmenekülés.
A fentiek megelőzése érdekében érdemes a párkapcsolati tanácsadás, hiszen egy hozzáértő, aki kívülálló és független, átlátja azt a helyzetet, amiben a benne lévők elvesznek.

Kommunikáció – mit, mikor és hogyan fejezzünk ki.
Előfordult már hogy az Ön számára fontos közlendőt félreértettek, vagy esetleg megsértődtek rajta, pedig nem is bántó szándékkal mondta?
Mennyire kommunikál egybevágóan?Hogyan kommunikáljunk hatékonyan, egybevágóan?
A kommunikációnkkal azt fejezzük ki amit nem szeretnénk, vagy azt amire vágyunk?
Peldául: ne gondolj a zöld krokodilra. Sikerült nem gondolni?
Amúgy is pozitívabb eredményt hoz a másokkal való kommunikációnkban (akár privát, akár üzleti) az a fajta hozzáállás, amikor azt juttatom kifelyezésre, amit szeretnék.
Rengeteg konfliktust lehet megoldani, vagy elkerülni a helyes kommunikációval, így a jó kommunikáció=konfliktuskezelés.

A környezetünk és mi.
Hogyan működik kapcsolataiban és hogyan használja azt?

Manipuláció- nevelés-motiváció. Vajon van különbség e három definíció között, hol vannak a határok?
Hogyan nevelnek minket a gyerekeink, és mi hogyan neveljük Őket?

A bennünk élő szülők.
Volt már olyan, hogy viselkedésében, gondolkodásában valamelyik szülőjét vélte felfedezni? Ha igen az milyen érzéssel töltötte el? Örököltünk sok mindent, képességet, természetet, hajszínt, temperamentumot, stb. Az idő haladtával különböző dolgokat vélünk felfedezni magunkon, vagy a környezetünk felhívására figyelünk fel szokásainkra.
Már szüleink megjegyzéseit sem dicséretként definiáljuk, amikor azt halljuk „olyan vagy mint apád/anyád”. Később mikor ugyanilyen felkiáltás hagyja el hőn szeretett társunk száját egy vita, vagy konfliktus hevében, az már csak olaj a tűzre.
Tudott változtatni ezeken a szokásokon?
Elgondolkodott már, hogy miért nem?

Az érzelmek kezelése, megélése, elfojtása.
Az elfojtás nem kezelés!

Gyerek:
”segíts, hogy egyedül csinálhassam”
Maria Montessori
A gyereket nagykorúságáig neveljük, majd egyik napról a másikra azt mondjuk  „ mától felnőtt vagy”?
Tegnap még gyerek volt?  Persze vannak, akiket nagykorúságuk után is gyerekként kezelnek.
Célszerű születésétől fogva egyenrangú partnerként kezelni, hogy a felnőtté válása ne egyik napról a másikra történjen, hanem egy folyamatot képviseljen az életében.
A partnerként tekintés az, hogy a korának megfelelő dolgokban meghagyjuk a döntés jogát, és annak következményét. Ezáltal biztonságot és magabiztosságot szerez.
A gyermeknek a szülő jelenti a biztonságot. Biztonságérzet = magabiztosság.
Hogyan tudunk egy gyereknek magabiztosságot adni?

A tanfolyami nap egy témakörre épül. Egy alkalom 9-15.30-ig tart.
Ára: 10.000.-Ft/alkalom